NASTY RATZ – Third Cut
Sleaszy Rider / 35:03
Není to sice u nás zcela běžné, ale jednoho dne se zkrátka objeví tuzemská kapela, která zahýbe sleazemetalovou jehlou tak, že vykreslí pomyslnou dělicí čáru mezi těmi, co se o to jen pokoušejí, a těmi, co si za tím urputně jdou a jsou v tom řekněme úspěšní. Ať už se jedná o styl, zvuk, stage show, nebo image, všechny komponenty musí prostě a jednoduše zapadat do sebe. Na novince Third Cut se Nasty Ratz znovu nebáli lehce experimentovat a pošoupnout své hranice tam, kde se nebudou opakovat a budou do jisté míry nepředvídatelní.
To se jim povedlo a při bližším laboratorním rozboru se posluchač dozví více, než by na první poslech čekal. Od posledního alba Second Chance? (2019) uběhlo pěkných pět let a kapela měla dostatek času na to, vše vypilovat, dopilovat a zapilovat. Před vydáním samotného alba odstartovali dokonce i vlastní propagační kampaň přes platformu Hithit, kde měli příznivci možnost zainvestovat a získat jak zážitkové, tak fyzické dárky dle libosti. Skrze tuto komunitu se jim podařilo dosáhnout požadované finanční injekce, a nastartovat tak marketingovou kampaň, kterou si toto album určitě zaslouží.
Startovní výstřel odpálí Beat The Bullet s mluveným historickým intrem, kde si v průběhu zpěvák Jake Widow sahá za hranice svých hlasových možností a onen komorní vibe ještě více podpoří hammondky, které jsou pro ně nejenom jakousi novinkou, ale také dalším rozvíjejícím krokem. Jordy Riot vystřelí kytarové sólo v gradujícím konci a solidní start doplňuje druhá All Night Long se svým hadím rytmem a sborovým refrénem účelně zakončeným o oktávu výše po skladatelském vzoru Desmonda Childa (Bon Jovi, KISS, Aerosmith, Ratt, Scorpions, Bonfire atd.). Jasný aspirant na další singl. Hutná flákota Stay Lazy je opět prošpikována navrstvenými sbory, chytlavým a podbízivým refrénem šířícím pozitivní vibrace, včetně baskytary deroucí to celé rytmicky kupředu. Osvobozující Set You Free a její cválající beat, naštvané vokály a tleskající vsuvka opět dodává novému materiálu pocit nadšení. Zase další adept na singl. Balada Daddy o zneužívání a týrání dětí se zajímavým, lehce folkovým začátkem je doprovázena klipem a trpkým textem. Zde dominuje akustická kytara podbarvená klávesami a sbory, kdy ke konci přijde neodmyslitelný akustický fade.
Dojde i na zrychlení ve Faster a tento funk/metalový výlet se stává výbornou týmovou prací. Ve zvrácené Sick & Twisted hostuje zpěvák Swan Hellion z řad švédských Blackrain a tato pokroucená záležitost je zatraceně dravá a výbušná. První vlaštovka Wings je další úderná věc s využitím decentních klávesových vsuvek. V přechodu dojde na vybrnkávání, zjemnění zpěvu a následnému zběsilému kytarovému sólování. To byl ale Circus. Tato předposlední rovinka má nápaditý kaskádovitý přechod a graduje po celé délce hraní. V závěrečné Demons přidává ruku k dílu též zpěvák Martin Čupka ze spřízněných John Wolfhooker a kytarové sólo vyšvihne dokonce sám producent alba Martin Sweet (Crashdïet). Zdání klame, ale po pomalém rozjezdu tento duet končí nápěvem s důstojným finálním beglajtem. Tečka jak má být a spokojenost na všech stranách. Trpělivost růže přináší a sestavě Jake Widow – zpěv, Xriss String – baskytara, Jordy Riot – kytara, Randy Dee – bicí se podařil další husarský krok kupředu v jejich dosavadní kariéře, která má budoucnost i za našimi hranicemi.
Nahrávka vznikala vesměs v Čechách opět pod dohledem Ronyho Janečka, kdy vokály a post-produkce byly realizovány ve Švédsku pod producentským drobnohledem již zmíněného Martina Sweeta. O mastering se postaral Thomas ‘Plec‘ Johansson ze studia The Panic Room, známý ze spolupráce např. s Opeth, Katatonia, Soilwork, Evergrey, Firewind, Wolf, Savage Messiah, Nocturnal Rites, Warrior Soul ad. Celkově je album ovlivněné současností, ovšem respektující jejich minulost. Určitě klíčové bylo pozvat k produkci někoho tzv. od fochu, aby kapelu přiblížil kýžené světové vizi, a tím i o krůček blíž jejich snům. Do třetice všeho dobrého i zlého – Third Cut nepostrádá kuráž ani dynamiku, která je tentokrát může dovést až na vysněný kariérní zlom.
Viktor Loukota
- NASTY RATZ – Third Cut
- PETER AMES CARLIN – Bruce
- JUDAS PRIEST – Invincible Shield
- IVAN HAJNIŠ – Není všechno zlato, co se třpytí
- BRUCE DICKINSON – The Mandrake Project
- THE ROLLING STONES – Hackney Diamonds
Views: 744