Objevitelé nových světů dorazí 26. 5. do Prahy
Text: Obscure Promotion
V souvislosti s hudbou finských experimentátorů ORANSSI PAZUZU se skloňují žánry jako psychedelický black metal, avantgardní rock, doom metal, krautrock či ambient. Pro někoho, kdo neholduje žánrům, dáme popis: nekonvenční, plazivá a do těla se nebezpečně zařezávající hudba, kterou vede silná, jednoduchá a úderná rytmika a výrazný zvuk baskytary, všude okolo space pazvuky syntezátorů i kytar a přehršel všelijakých efektů – prostě hudba, co vyluzuje pocity blízké po požití LSD. A jelikož se tu bavíme o nadcházejícím koncertu, pro ty jejich je příznačná hlasitost na hranici snesitelnosti, která v souběhu s ‘kosmuzikou‘ vede k hypnotickému transu.
Oranssi Pazuzu vznikli roku 2007 a od svého zrodu se nikdy nespokojili s jasným vzorcem. Na začátku spojovali různé vlivy od space rocku po black metal, ale průběhem let se jejich zvuková paleta mnohonásobně rozšířila a písničkářství vyvinulo směrem k progresivnějším a experimentálnějším rozměrům, kde prozkoumávají rozsáhlé oblasti hypnotické psychedelie.
Za zmínku stojí též jejich kolaborace s Dark Buddha Rising pro Roadburn Festival v roce 2018. Pod přezdívkou WASTE OF SPACE ORCHESTRA ve všech deseti členech obou kapel připravili a před 3000 diváky odehráli grandiózní rituální doommetalovou skladbu Syntheosis. S ohledem na náročnost projektu pak výjimečný kousek nahráli v pečlivě připravené studiové interpretaci pro Svart Records (04/2019).
A jsme skoro v současnosti. Oranssi Pazuzu sice započali nahrávat albovou položku č. VI, ale aktuální je stále páté album Mestarin kynsi (Mistrovský dráp). To jejich úspěšnou kariéru dostalo až pod křídla giganta Nuclear Blast a výsledek není jen ohromující, ale ve své svobodomyslnosti a troufalosti překonává vše myšlené. ʻMistrovský drápʻ kontrolovaného noisování a zlého skřeku zasekává hluboko a i po dvou letech poslechů pokaždé překvapí, co kapela, ve svém názvu spojující oranžovou (finsky ‘Oranssi’, a barva kosmické energie) a starověkého mezopotámského démona větru (‘Pazuzu‘ – démon posednuvší děvčátko v kultovním snímku The Exorcist), dokázala dát dohromady. Turbulentní kaleidoskop tu redefinuje hranice psychedelie, která v závěru desky připomene ničení The Swans.
V roli úvodních kapel se představí DEAF KIDS – brazilská zvukově rozmanitá experimentální rocková kapela spojující metal, noise rock, psychedelii, latinskoamerickou a africkou hudbu a hardcore/punk do skutečně osobitého zvuku – a STURLE DAGSLAND, uznávaný norský umělec, jenž uchvacuje divokým a jedinečným vystupováním, na němž vytváří hudbu temnou, éterickou i s explozivní intenzitou, kde pracuje s širokou škálou nástrojů, bicími a elektronikou, kterým dominuje jeho nespoutaný vokál sahající od divokého křiku a hrdelního zpěvu až po nadpozemsky andělské popové melodie. Čirý surrealismus.
Videa:
Oranssi Pazuzu
www.youtube.com/watch?v=ScMbsZW3qn4
www.youtube.com/watch?v=yshzL4Hf-Wc
www.youtube.com/watch?v=PNFGtm8rFaM
www.youtube.com/watch?v=Q_lGSUrvWMo
www.youtube.com/watch?v=d-_Site2440
www.youtube.com/watch?v=PfANRKPnC8M
Deaf Kids
www.youtube.com/watch?v=mJyoCxf8gqo
www.youtube.com/watch?v=Bh8d5ohDeDg
www.youtube.com/watch?v=RbIyyqO6Ggk
www.youtube.com/watch?v=PfANRKPnC8M
Sturle Dagsland
www.youtube.com/watch?v=YlxNw0tkVcg
www.youtube.com/watch?v=l6Y9Th9feko
www.youtube.com/watch?v=fOkKVQrVMvk
www.youtube.com/watch?v=GjXAhry2ysU
26. 5. 2022 – Praha, Futurum Music Bar
FB událost – www.facebook.com/events/634966904016746
e-Ticket – www.obscure.cz/cs/tickets/detail/id/351
Předprodej dále v síti Ticketmaster.
- ETEF 2025 oznamuje další kapely, mj. Bewitched, Pentacle, Black Mass Pervertor a Perchta
- What’s In The Box se vytasili s ‘rychlovkou‘ Never Have Been Heard
- SORFEST doplnil další kapely do soupisky pro rok 2025
- Teplická Melodica vydává nové album s hvězdným hostem Russellem Gilbrookem z britské kapely Uriah Heep
- Červené LP Schodiště pokřtí 16. 1. v Malostranské besedě Jana Jelínková ze Sto zvířat
- Legendární kapela Už jsme doma má za sebou úspěšné měsíční turné v USA. Příští rok oslaví 40 let na hudební scéně
Views: 565