Premiéra nového koncertního představení Piano Babylon již zítra v Divadle Archa
Text: BrainZone Promotion
Virtuosové BEATA HLAVENKOVÁ a MICHAL NEJTEK v dialogu dvou klavírních křídel narušovaném výtvarnými zásahy PETRA NIKLA, to je nové koncertní představení Piano Babylon, které uvede v premiéře 21. 7. pražské Divadlo Archa. Divák bude mít možnost v reálném čase sledovat hudební nápady vznikající z nahodilosti. Tu určí samovolné hroucení výtvarných objektů, jež bude na plochu klavírních strun instalovat Nikl.
„Nejedná se o duel pianistů, o to, kdo si lépe poradí s podnětnými překážkami. Jedná se o hudbu v celé své dynamické škále. Doufám, že to bude vždy svátek vzájemnosti a dorozumění, i když jazyky se budou jevit jako zmatené. Jde nám o ryzí okamžitou hru, při které mozek ve snaze o hudební kompozici nepředchází, ale kdy se ruce nechávají unášet nečekanými impulzy,“ popisuje scénograf a performer Piana Babylon Petr Nikl.
Podoba představení krystalizovala zhruba deset let, během nichž výtvarník několikrát zkoušel obdobnou performanci s klavírem, na který stavěl balanční věže z lehkých materiálů. „Nejsem však pianista, takže se vždy jednalo o absurdně destruktivní grotesku s kakofonně preparovaným zvukem,“ popisuje genezi představení Nikl, jenž na podzim loňského roku tento princip hry navrhl použít i pro vyhlašování cen za architekturu.
Později se společně s ředitelem a dramaturgem divadla Archa Ondřejem Hrabem rozhodli do projektu přizvat hudebníky. Zajímalo je, jak bude jejich hudba, ovlivněná hroucenými stavebními prvky, znít. „S Beatou Hlavenkovou a Michalem Nejtkem jsme se domluvili na koncertním představení, při kterém by improvizovaně komponovali hudbu podle partitur, určovaných samovolně hroucenými komponenty, zasypávajícími plochu klavírních strun. V této hře působím vlastně jako obraceč not, budoucí barvu a zvuk strun pozměňuji pomocí různých materiálů,“ vysvětluje Nikl.
Už během zkoušení představení jej překvapila vážnost vyznění okamžitě zkomponovaných skladeb. „Vnímal jsem křehkost, poukazující k dnešnímu i minulému času, vždy novou, konstruktivní hru, vznikající z předešlé destrukce,“ uzavírá.
Piano Babylon – Nejtek – Hlavenková – Nikl
Jak dlouho můžeme stavět babylonské věže na chvějících se strunách? Jakými uměleckými jazyky mluvíme? Co je záměr a co náhoda? Nic není jisté. Nic se neopakuje. Piano Babylon.
Scénografie a performance – Petr Nikl
Hudba – Beata Hlavenková, Michal Nejtek
Dramaturgie – Ondřej Hrab
Světla – Patrik Sedlák
Zvuk – Tomáš Novotný
Stavba – Ivan Dvorský
Produkce – Jakub Hykeš
Premiéra: 21. 7. 2021 20.00 hod., Praha, Divadlo Archa
DALŠÍ AKTUALITY
- ETEF 2025 oznamuje další kapely, mj. Bewitched, Pentacle, Black Mass Pervertor a Perchta
- What’s In The Box se vytasili s ‘rychlovkou‘ Never Have Been Heard
- SORFEST doplnil další kapely do soupisky pro rok 2025
- Teplická Melodica vydává nové album s hvězdným hostem Russellem Gilbrookem z britské kapely Uriah Heep
- Červené LP Schodiště pokřtí 16. 1. v Malostranské besedě Jana Jelínková ze Sto zvířat
- Legendární kapela Už jsme doma má za sebou úspěšné měsíční turné v USA. Příští rok oslaví 40 let na hudební scéně
Views: 397