BABY SECONDHAND – V zrcadlech
Vlastní náklad / 27:46
Tuhle recenzi pojmu drobet odlišně, protože bych chtěl, aby bylo album správně vnímáno. Ano, vždy jde při poslechu hlavně o hudbu samotnou, ale je fajn, když má muzika i nějaký smysluplný přesah a v posluchači vyvolává nějaké emoce. Pokud bude nová deska Baby Secondhand takto vnímána, mělo by se to stát.
Začnu tedy tím, že nechám promluvit duchovního otce alba a autora písní – Bárta. Když mi album poslal, požádal jsem ho, ať mi drobet popíše, o čem to celé má být. Napsal mi toto: „V zrcadlech považuji za koncepční album, páč je to deska, oproti minulé, napsaná vyloženě na naši kabaret punkovou show, tak abychom do naší šou dostali více divadelních prvků. Je to příběh klauna, který mění své tváře, příběh dobra a zla, lásky a nenávisti, ovlivněný filmy a knihami jako To, Vrána, 1984, vše je vneseno do jakési abstraktnosti, jinotajů a pohádkového světa. Náš klaun si totiž může dělat co chce, být kýmkoliv chce, zrcadlí dobu, společnost a emoce dnešního světa. Nové písničky jsou také napsané jako jakýsi duet a dívka, žena, má na desce své důležité místo, jednou je dívkou, jež podlehne nástrahám drog, jindy je múzou či ztracenou láskou atd. Posloupnost písní má spíše atmosférický efekt než ten, že by písně vytvářely jeden celkový příběh. Určitě jsem chtěl, aby deska začala To a navodila dramatičtější atmosféru orwellovského světa, stejně tak deska končí optimističtější písní Naděje, ale jak už to u béčkovych filmů, horrorů atd. bývá (a my se prezentujeme jako laciný či béčkový kabaret), hrůzný klaun, manipulátor, symbol zla kolem nás, vystrčí na konci desky své růžky a člověk pak vlastně neví, zda vše dopadlo dobře, či nikoliv.“
Je pravda, že pokud zavřete oči, pustíte si desku a budete vnímat dění za oponou tohoto kabaretu, budete vnímat klauna, co se šklebí, ale zároveň v ruce svírá krvavý nůž… A tyhle tváře schovává do písní, které jsou veselé, tragické, přesně jak to v šapitó světa bývá.
Na úvod pocta legendárnímu zlu v masce klauna – To. Nejrychlejší a nejúdernější song uvede do alba parádně, Jmelí pokračuje v tempu a obě skladby zde reprezentují klasický melodický punk rock, který je skupině vlastní. U třetí Vrány už jde do tuhého a jedná se o nejatmosféričtější písničku, doplněnou mluveným slovem. Piková dáma a Plyšový král jsou věci s rozsahem a zastupují dle mého naprosto klasicky onen jinotaj. Za veselou záminkou bálu a zábavy se schovává smrt a majestátní vládce dětských let, co sklízí opovržení, aneb symbolika něčeho mnohem hlubšího. Následuje pro odlehčení nejveselejší část nazvaná Dokonalý partner, ve které se jistě najde nejeden posluchač z mokré čtvrti. V síti opět ladí na vážnější notu a poukazuje na vnější vlivy našeho žití a na závěr tu máme Naději. Písnička o tom, že život zkrátka může měnit tváře a nikdy nevíš, kterou ti ukáže, ale stojí za to! Outro na závěr jako opona za tímto pozoruhodným dílkem.
V zrcadlech odráží pocity a stavy duše ve znamenitém hudebním kabátku. Hned od začátku je slyšet, že si kapela dala velkou práci s produkcí a zvukem. Je zde slyšet mnoho motivů a zvukových her. Baby Secondhand navázali na svou prvotinu neméně skvěle a překročili opět žánr punk rocku. Vynikající a na české scéně originální a ojedinělé!
Michal Ton
www.facebook.com/babysecondhand
Views: 759